فهرست بستن

تاثیر رنگ بر زندگی روزمره انسان ها

house-painting-photo-gallery-1000

تاثیر رنگ بر زندگی روزمره انسان

دنیایی که آن را نظاره می کنیم از دو عنصر مهم تجسمی فرم و رنگ تشکیل شده که لازم و ملزوم یکدیگرند رنگ برای همه حائز اهمیت است بخصوص برای هنرمند و نقاش رنگ جایگاه خاصی دارد و در تعلیم و تربیت نیز از موقعیت ویژه ای برخوردار است برای همه مردم لازم است که به این پدیده با دقت خاصی توجه کنند البته ناگفته پیداست هررنگی به مقتضای خاصیتش به نوعی در روان افراد تاثیر می گذارد که این اثر بی ربط با رفتارها و کنش های اجتماعی و روانی آنان نیست .

انتخاب رنگ اتاق ، وسایل کار ، میز ، لباس ، کفش ، اثاث منزل و … همیشه مورد توجه انسان بوده و هست به طوری که اختلاف سلیقه ها در این مورد نشان می دهد هر کس رنگی را می پذیرد یعنی هر کس بنا به مسائل فردی ، درونی و روحی خویش به رنگی انس گرفته آن را می پسندد رویت رنگها را نباید از نظر دور داشت که همواره در ارتباط با سه عامل طبیعت اشیاء چگونگی تابش نور و وضعیت عضو بینایی یعنی چگونگی دید افراد است هر موجودی که در این دنیا به چشم می خورد ابتدا از لحاظ شکل و اندازه سپس از نظر رنگ بیننده را به خود معطوف می دارد مانند یک میوه نارس که با رنگش اعلام می کند رسیده است یا نارس می باشد . در دنیای کودکان نیز رنگ زرد مطلوب ترین رنگ است انتخاب رنگ در نقاشی کودکان نشان دهنده حالات روانی آنان است لذا توجه به رنگ به عنوان ابزاری در خدمت تعلیم و تربیت کودکان امری ضروری و الزامی است ./ زندگی

رنگ

زمانی که به سطح فلزات نظر می اندازیم با توجه به رنگ آنها حتی می توانیم جنس و وزن آنها را احساس کنیم در تمام موارد چه فضاهای تزئینی و معماری مهندسی و برق در زمینه تبلیغات و آگهی ها در عالم هنر و سینما برای فرد عادی در تفرجگاه و برای هنرمند در کارگاه داشتن هشیاری ، حساسیت و شناخت نسبت به رنگها موثر است . باید به رنگهای اصلی ، فرعی و مکمل ، قوانین ترکیب رنگها و تضاد در رنگ مایه ها توجه کافی کرد و برای ارزیابی رنگها ، آنها را باید از نظر توزیع سطوح رنگ ، درخشش و کیفیت هر رنگ و ابعاد و سطوح آنها مورد دقت قرار داد . جهان بدون رنگ امکان پذیر نیست و تمام دریافتهای عینی و تصورات از طریق رنگ حاصل می شود . در هر حال انسان پدیده رنگ را همانند آفتاب قبول دارد ،اما به حضور آن چندان دقیق نیست .

رنگها پدیده قابل تحسینی هستند ، خصوصاً زمانی که به طلوع یا غروب خورشید نظر می کنیم و در مقابل زیباترین تابلو طبیعت می ایستیم . رنگها حتی از نظر عاطفی نیز نقش اساسی دارند . درخشش آفتاب ، شادابی ، و هوای ابری و خاکستری ، خستگی و کسالت می آورد . رنگهای الوان و پر زرق و برق آشفتگی ، و رنگهای ملایم روشن و هماهنگ خوشایندی را سبب می شوند . پس رنگ یک مساله ادراکی و مربوط به دید آدمی است ؛ چنانکه نیوتن در قرن ۱۷ میلادی موفق به تجزیه نور سفید به رنگهای طیف شد که هر کدام جداگانه در ارتباط با شبکیه چشم احساس رنگ مجزایی را به وجود می آورند . علت ظاهر شدن انواع رنگهای زرد ، نارنجی ، قرمز و حتی بنفش در طلوع آفتاب ، وجود جو اشباع شده از رطوبت و بخار آبی است که در سطح زمین پراکنده است . پس تغییرات رنگ در طبیعت از خواص ذاتی اشیاء نیست ، بلکه میزان تابش نور و شرایط مختلف جوی این تغییرات را ایجاد می کند . نخستین کسانی که حقایق رنگ را با دقت علمی بیشتری بیان کردند ، نقاشان امپرسیونیست بودند ./ بازسازی ساختمان

این نقاشان رنگ و نور را دو هدف اصلی خود قرار داده بودند که تجربیات کلودلونه فرانسوی بیش از دیگران در این باره حائز اهمیت است . اساس شیوه امپرسیونیسم این بود که نقاشی در فضای آزاد باشد ، به تاثیر تغییرات نور در ساعات مختلف ، تاثیر جو و انعکاس رنگهای اشیای مختلف توجه کرد و بخصوص به کار بردن رنگهای خالص و ناب بدون ترکیب باید انجام گیرد . سزان ، پدر نقاشی جدید ، شیوه امپرسیونیسم را جلوه ای دیگر بخشید و آن را تکمیل کرد . وی می گفت : اگر رنگ غنی باشد ، شکل و صورت هم کامل می شود . پیکاسو در نقاشیها نظم هندسی و هماهنگی خطوط را به نحوی که مستقل از موضوع پرده باشد ، به وجود آورد و بهترین استفاده از رنگ در مینیاتورهای ایرانی و بعد در معماری ایرانی خود نمایی می کند ، زیرا رنگ به فرم کمال می بخشد و بدان جان می دهد ./

house-painting-photo-gallery-1000

دیدگاهتان را بنویسید